II. Trabant motory 30PS
Úvodem:
Pokud se chcete zabývat úpravou motoru, je třeba se v první řadě rozhodnout, jakou disciplínu budete jezdit, v jakém rozsahu bude úprava provedena a jakého výkonu chcete dosáhnout.
Asi nemá cenu stavět špičkový motor pro např. jízdu pravidelnosti, nebo motor s minimální úpravou pro Trabantcross.
Dále je třeba zvážit Vaše možnosti, zručnost a vybavení dílny. Jako minimum vybavení je vhodný stůl se stojanem na vrtačku, běžné dílenské vybavení, stopkové frézky nejlépe s ohebným hřídelem, vrtáky, závitníky, svářečka a možnost si případně nechat externě udělat soustružnické a frézařské práce.
V zásadě se dá říci, že existují čtyři stupně úprav a výkonu s dalšími podskupinami.
1/ malé úpravy s dosaženým výkonem kolem 30-35PS
2/ střední s výkonem 40-45PS (tříkanál)
3/ velké s výkonem 50-55PS (čtyřkanál)
4/ osmistovka (760ccm), která je zatím ve stadiu vývoje
Dvoukarburátory používané v Trabantkrossu s výkonem cca 60PS zde nebudu uvádět. Pokud by měl někdo zájem, mohu poradit. Stavbou motorů se také zabývá pan Müler z Roudnice nad Labem a Honza Votápka.
Udávané hodnoty výkonu jsou pouze orientační.
Je samozřejmostí, že před jakoukoliv úpravou motor pečlivě umyjeme, po rozebrání zvážíme stav jednotlivých dílů a při sebemenší pochybnosti o stavu dílů vyměníme za nové, nebo alespoň lepší.
MOTOR 30-35PS
Úpravy vycházejí z knížky od pana Šlehofera, kde je vše poměrně dobře popsáno, takže se o tom nebudu podrobně rozepisovat.
Jedná se zejména o:
a/úprava karburátoru a sání:
-převrtání difuzéru originál karburátoru na průměr 28mm, výměna jehlového ventilu za větší, výměna hlavní trysky za větší (120-140)provedení odvětrání plovákové komory do filtru (originál karburátor můžeme nahradit např Mikuni s difuzérem 30mm)
-profrézování sání tak, aby zbylá síla stěny byla min. 1,5mm (průměr 28-30mm)
-otevření a rozšíření okénka sání o 3mm a na výšku tak, aby od okraje zbylo min. 1,5mm
-šoupátko zůstává sériové
b/úprava přepouštěcích kanálů:
-můžeme mírně rozšířit a vyleštit spodní část přefuků, vyhladit ostré přechody a podobně
-zásadně neupravujeme vyústění přepouštěcích kanálů!! Maximálně na vnitřku spodní hrany zvětšit radius.
c/úprava hlavy:
-hlavu stočíme na soustruhu o 2,5mm, kopírujeme sklon a tvar antidetonační štěrbiny
-velikost antidetonační štěrbiny je nutné!! dodržet na rozměru 1,0-1,2mm
-spalovací prostor vyleštíme, těsnění používáme vyžíhané měděné
-hlavy dotahujeme momentem max. 30Nm, při větším dochází obvykle k deformaci hlavy a případně k vytažení svorníků
d/úprava výfukového kanálu :
-horní hranu výfukového kanálu otevřeme směrem nahoru, aby vzdálenost od horní hrany válce byla 47mm
-kanál rozšíříme o cca 1mm na každou stranu
-vyrovnáme, sladíme a vyleštíme přechod mezi výfukovým kanálem ve válci a litinovým svodným potrubím, které můžeme přiměřeně rozšířit
e/ svody a výfukové potrubí:
a/ originál litinové, používáme starší provedení bez oplechování, má větší otvory. Profrézujeme a zvětšíme otvory ze strany válců a slícujeme.
b/ trubkové s větším průřezem
oba systémy používáme s předním příčným tlumičem viz bod f.
za příčným tlumičem pokračujeme trubkou průměr 45mm buď do boku auta (před zadní kolo), nebo až do zadní části. Pomocný rám upravíme pro prostup trubky výfuku viz obr .
f/výfukové potrubí:
-vyrobíme viz obr. v knížce nebo výkres od soudruhů z NDR
f/na závěr
-pokud budeme dělat výbrus, srazíme hrany kanálů buď brusným kamenem, nebo jemným pilníkem, pro snažší montáž pístů do válců si necháme u soustružníka udělat od spodu válce malý náběh
-předstih nastavujeme na hodnotu 2,5-3mm, u kontaktního zapalování odstředivý regulátor předstihu vyřadíme z činnosti
-benzin použijeme ba 95, olej plná syntetika v poměru 1:50