Trabant-technika a úpravy pro rally a závody
Úvodem:
Těmito texty, fotografiemi a videem bych se chtěl podělit se všemi, kteří se zajímají o úpravy a závodění s Trabantem, o své zkušenosti se stavbou závodních Trabantů a hlavně motorů pro rally a rallycross v průběhu let 1975-2015. Za tu dobu člověk nasbírá hodně zkušeností, postřehů a nápadů a snad k tomu mám co říci.
První úpravy jsme prováděli podle knížky pana Šlehofera, opisovali jsme od motokrosařů a techniků z Jawy Strašnice. Později v osmdesátých letech, kdy pan Mráz z ASK měl zapůjčené tovární auto, jsme kopírovali techniku soudruhů z NDR, kteří určitě nedělali chyby. Vývoj šel pak ještě dál při rallycrossu až ke dvoukarburátorům a na větší obsahy.
Své zkušenosti o této technice jsem se rozhodl sdílet ze třech důvodů:
1/ Doba kdy skončím s aktivním závoděním je už bohužel na dohled (manželce jsem slíbil, že skončím v 50ti, pak 55ti, pak v 60ti, no slibem neurazíš) a byla by škoda nepředat to, co vím, dalším generacím trabanťáků.
2/ Udivuje mě někdy dost nízká technická úroveň mladší generace (samozřejmě ne všech), stačí si přečíst některé otázky a postřehy na webech kolem trabantů, kde je spousta hloupostí a pohádek, ale možná jsem na tom byl před 40ti lety podobně.
3/ Pomoci těm, kdo se chtějí vážně zabývat úpravou aut pro rally.
Texty jsou rozděleny do těchto okruhů:
1/bezpečnost
2/motory
-úpravy 30-55PS
-montáž
-testy a seřízení
3/převody a pohony
-popis úprav: poloosy, převodovka, spojka
-výpočty a pilový diagram
4/podvozek a brzdy
-brzdy Wartburg
-brzdy Felicia
-pružiny, tlumiče
-ramena
-řízení a těhlice