I. Bezpečnost

Bezpečnostní prvky by měly hrát vždy tu nejdůležitější úlohu, když dojde k ráně, a že občas dochází :-), tak je dobrá každá trubka navíc.

Doporučuji pročíst si technické podmínky FIA a nekompromisně dodržet vše ohledně správného ukotvení rámu, průměru, materiálu trubek a svarů. Případy, kdy si někdo udělal rám z PVC trubek, už doufám nejsou.

Rám může být:

1/ dělený  u tohoto rámu ještě chybí boční vzpěra pro spolujezdce) – výhoda je jednoduché svařování vně auta, nevýhoda o trochu větší váha a komplikovanější výroba, kotvení pouze šrouby.

Spojení převlečnými trubkami

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Doplnit boční trubku u spolujezdce

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dostat to do auta není vůbec jednoduché

2/ svařovaný vcelku

nevýhoda je, že část musíme vařit v autě a k některým svarům je obtížný přístup, kotvení šrouby i přivařením. Rozhodně u obou variant je nutné použít zesílení kotvicích ploch přivařením zesilovacích prvků do karoserie.

Vše orientačně viz obr rámy přílohaJ, kotvení přílohaJ, spoje přílohaJ, doporučuji podívat se na aktuální stránky AK.ČR.

rámy příloha J

Kotvení sedaček a pásů:

Často je to velmi podceňováno.

Hlavně u sedaček je špatné ukotvení a následné utržení sedačky při nehodě příčinou zranění. Pokud budete s autem vyloženě závodit na rally, nedoporučuji nějaké dobové nebo doma dělané sedačky.

Pročíst si podmínky FIA pro použití materiálů na ukotvení sedaček a pokud možno dodržet. Pro držáky sedaček jsem použil UA profil na montáž sádrokartonových konstrukcí. FIA sice předepisuje materiál tloušťky 3mm, UA má sice jen 2,5mm, ale je velmi pevný.

Body ukotvení pásů je nutné zesílit. Použijte jen schválená oka. Šestibodové pásy považuji za samozřejmost.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zde by měla být ještě jedna příčná vzpěra na držáku sedačky jezdce

Hasicí přístroje – ostatní

Musí být dle podmínek AK, nebo ČMPR, to znamená dva dvoukilové, (jeden dvoukilový) umístěné přístupně  tak, aby je bylo možné použít co nejrychleji. Kotvení provádíme ocelovými pásky. Není nic příjemného, když vám na RZ začne po podlaze cestovat hasičák, nebo v horším případě, když se po ráně utrhne a způsobí zranění.

Palivové potrubí určitě jen s kovovým opletením. Pokud budete mít nádrž vzadu, nedoporučuji vést vnitřkem auta, i když to myslím není zakázané.

Jako oblečení je samozřejmě ideální použít schválené kombinézy, prádlo, boty, rukavice a přilbu, klidně s propadlou homologací.

Nemyslím, že je nutné vše podrobně popisovat, vše najdete na stránkách Autoklubu České republiky, nebo Českomoravského poháru v rally.

Obecně řečeno:

nejlepší z hlediska bezpečnosti je nebourat a když už, tak se raději kutálet, než natvrdo.

 

Vyztužení karoserie z hlediska jízdních vlastností

Pokud je karoserie ve špatném stavu, koroze, potrhané svary, případně praskliny, významě dochází ke zhoršeních jízdních vlastností. Karoserie se kroutí, ohýbá a vlastně přebírá částečně funkci pérování, bohužel bez tlumení! Seriovou karoserii je tedy nutné vyztužit.

Možnosti:

1/základní a nejlepší je montáž kvalitního bezpečnostního rámu, v podmínkách dnešních rally, kdy rozbitá šotolina představuje zanedbatelnou část RZ je to dostatečné řešení.

2/další možné vylepšení je propojení předního oblouku rámu s horním uchycením předních tlumičů. Ještě dále je to možné vylepšit navařením příčné vzpěry mezi svislou stěnou podběhu a uložením tlumiče.

3/pokud jsme udělali úpravu dle bodu 2. je velmi účinné namontovat vzpěry mezi uložení předního pera a tlumičů. Odlehčí se tím velmi zatížení vlaštovky. Zde bych doporučoval šroubované vyztužení.

Pokud si najedete stránky Honzy Votápky, má tam hezké foto vyztužení dle bodu 2 a 3.

4/tovární auta měla také zesílení spodní části karoserie navařením dalších dvou nosníků jako pokračování vlaštovky směrem dozadu v místě upevnění pomocného rámu. Jednalo se o jednoduché nosníky tvaru U.