Trabant-technika a úpravy pro rally a závody

Úvodem:

Těmito texty, fotografiemi a videem bych se chtěl podělit se všemi, kteří se zajímají o úpravy a závodění s Trabantem, o své zkušenosti se stavbou závodních Trabantů a hlavně motorů pro rally a rallycross v průběhu let 1975-2015. Za tu dobu člověk nasbírá hodně zkušeností, postřehů a nápadů a snad k tomu mám co říci.

První úpravy jsme prováděli podle knížky pana Šlehofera, opisovali jsme od motokrosařů a techniků z Jawy Strašnice. Později v osmdesátých letech, kdy pan Mráz z ASK měl zapůjčené tovární auto, jsme kopírovali techniku soudruhů z NDR, kteří určitě nedělali chyby. Vývoj šel pak ještě dál při rallycrossu až ke dvoukarburátorům a na větší obsahy.

 

Své zkušenosti o této technice jsem se rozhodl sdílet ze třech důvodů:

1/ Doba kdy skončím s aktivním závoděním je už bohužel na dohled (manželce jsem slíbil, že skončím v 50ti, pak 55ti, pak v 60ti, no slibem neurazíš) a byla by škoda nepředat to, co vím, dalším generacím trabanťáků.

2/ Udivuje mě někdy dost nízká technická úroveň mladší generace (samozřejmě ne všech), stačí si přečíst některé otázky a postřehy na webech kolem trabantů, kde je spousta hloupostí a pohádek, ale možná jsem na tom byl před 40ti lety podobně.

3/ Pomoci těm, kdo se chtějí vážně zabývat úpravou aut pro rally.

 

Texty jsou rozděleny do těchto okruhů:

1/bezpečnost

2/motory

-úpravy 30-55PS

-montáž

-testy a seřízení

3/převody a pohony

-popis úprav: poloosy, převodovka, spojka

-výpočty a pilový diagram

4/podvozek a brzdy

-brzdy Wartburg

-brzdy Felicia

-pružiny, tlumiče

ráfky a pneu

-ramena

-řízení a těhlice

5/ostatní